pátek 11. listopadu 2016

Degustace whisky - jak se sofistikovaně opít a ještě se něco dozvědět

Předně bych ráda poznamenala, že nejsem žádný odborník na whisky a nikdy v minulosti mi whisky nechutnala. K whisky jsem "přičuchla" až během loňské a letošní dovolené v Irsku a Skotsku, kde by byl hřích nezavítat do nějaké z místních palíren. Přesto jsem stále neměla na whisky vyhraněný názor a tak jsem poněkud váhala, když mi kamarádka Maruška napsala, jestli nechci jít na degustaci. 
Samozřejmě jsem také váhala proto, že vstup byl 390,- (v ceně byly některé ochutnávky, ale většina se platí extra, takže další výdaje). Ne, že bych byla nějaká držgrešle, ale týden před výplatou si to člověk dvakrát rozmýšlí. Každopádně jsem asi zrovna byla v dobrém rozmaru, protože jsem kývla celkem rychle. 

Akce se konala na Novoměstské radnici a jmenovala se Whisky Life! Prague. Jednalo se o 4. ročník festivalu, takže už to byla ozkoušená akce a organizace nikde neškobrtala. Celá degustace byla rozdělená na několik turnusů, aby se na všechny dostalo a lidi se tam nekupili a probíhala od pátečního odpoledne do sobotního večera. 

Nikdy jsem na žádné degustaci nebyla, takže jsem vlastně ani nevěděla, co od toho mám čekat. Už při vstupu nás vítal skotský dudák, což nás příjemně naladilo ještě než jsme si stihly odložit kabáty v šatně. Následně jsme vyfasovaly pásku na ruku, vlastní skleničku na degustaci a letáček s propiskou, abychom si mohly naše velmi oduševnělé poznatky zapisovat. Maruška je poněkud větší expert, takže jsem výběr nechávala spíš na ní (a v podstatě musím říct, že jsem dobře udělala). Před hlavním sálem, kde probíhala degustace, bylo ještě několik stánků s jídlem (něco zdarma, něco placené) a taky voda byla k dispozici, což jsme velmi brzo uvítaly.

Prostor Novoměstské radnice je nádherný. Nikdy dřív jsem tam nebyla, takže to pro mě byla úplná novinka. Dodávalo to celé akci úžasnou atmosféru.

Na začátek jsme si koupily balíček dramů, za které jsme platily u jednotlivých stánků a na rozjezd jsme si daly Glengoyne 10 years. Chuť měla lehkou a sladkou, na rozjezd tak akorát a velmi příjemně nás naladila na další level - Glengoyne 15 years. Ta byla daleko lepší, se sladkou a jemnou chutí a čokoládovým dozvukem. Příjemně nás to zahřálo nejen u srdce a během pár chvil jsme se začaly cítit jako bychom o whisky už věděly kde co. Pomalu jsme se přesunuly k jednomu stolečku, kde jsme dopíjely tekuté zlato.

Do toho začala hrát živá hudba a my jsme celé rozjařené přemýšlely, kam se přesuneme dál. Jelikož se lidé ještě poněkud trousili, rozhodly jsme se využít příležitosti než bude fronta a vyzkoušely jsme si virtuální prohlídku Jack Daniel's Distillery u jejich stánku. Prohlídka to byla opravdu zajímavá, akorát já jsem měla ty brýle nasazené nějak divně, takže mě od začátku dost tlačily do nosu a taky mi to nešlo pořádně zaostřit, takže jsem to viděla rozmazaně (a ne, nebylo to tou whisky :)). Už chvíli po začátku jsem se modlila, ať už to skončí (měla jsem dojem, že by mi mohl můj ctěný chobot odpadnout). Naštěstí celá virtuální prohlídka netrvala dlouho.

Když jsme odložily brýle s virtuální realitou, posunuly jsme se o krok dál k barmanovi, který zrovna míchal velmi zajímavý drink do plechovek Jack Daniel's. Ty plechovky jsme nutně potřebovaly (obě jsme se shodly, že už úplně vidíme, jak v nich máme na psacím stole tužky). Chvilku jsme okouněly a když barman dodělal ten zajímavý drink, okamžitě jsme ho požádaly o to samé. Měl k tomu i pěknou přednášku o pilinách ze sudu, které používal k ovonění drinku a ačkoli to říkal už asi po sté, přednášel to stále s velkým entuziasmem. Balíky pilin bylo možné koupit za 3 dramy a prý se výborně hodí na grill, případně jen tak na mističku do pokoje, což by mělo provonět celý pokoj lépe než Ambi Pur :)

S degustační skleničkou, letákem a plechovkou jsme se dokodrcaly pro vodu a už nám tak nějak nezbývala volná ruka, takže jsme se posléze opět odporoučely s tím vším k nějakému volnému stolku a vesele konverzovaly o tom, jak je to skvělá akce. Když se nám opět trochu uvolnily ruce, vydaly jsme se na obhlídku dalších stánků v jednotlivých místnostech.

Když jsme zapluly do jedné boční místnosti, Maruška mi oznámila, že rozhodně musím vyzkoušet Glenfiddich. Ale že už dřív zkoušela rozdíl mezi dvanáctiletou, patnáctiletou a osmnáctiletou a že ta patnáctiletá oproti té osmnáctileté není nic moc, tak že se s ní nemám vůbec zabývat. Ale že rozhodně musíme zkusit tu jednadvacetiletou. Takže jsme zakotvily u baru a já jsem si nechala nalít Glenfiddich 18 year old, zatímco Maruška si rovnou objednala Glenfiddich 21 year old. Samozřejmě jsme si dávaly vzájemně ochutnat a musím uznat, že ta osmnáctiletá byla sice hodně dobrá, ale v porovnání s jednadvacetiletou to prohrála. Za mě to byl jednoznačný vítěz celé degustace. U tohoto stánku jsme se pozdržely nejdéle a ochutnaly jsme ještě navíc i Glenfiddich IPA Experiment. Já jsem vůbec netušila, co je to IPA (Indian Pale Ale), ale Maruška věděla a nadšeně se na to netvářila. Jelikož jsme svoje pochybnosti pronesly poněkud nahlas, dostaly jsme na ochutnání samotné pivo IPA a následně jsme se tedy odhodlaly ochutnat i tu whisky. Abych pravdu řekla, chuť nás velmi příjemně překvapila. IPA tam nebyla příliš cítit, mělo to takovou příjemnou ovocnou chuť s nádechem piva. Za nás velmi povedený experiment :) V rámci konverzace s barmany nám bylo doporučeno vyzkoušet také Glenfiddich Excellence 26 year old. Na to nám ale momentálně už nestačily dramy, takže jsme se rozhodly ještě chvilku korzovat a vrátit se tam pro ní později.

Po zakoupení dalšího balíčku dramů jsme se rozhodly využít nabídky ochutnávek v ceně lístku a začaly jsme hledat příslušné stánky. Došly jsme tedy ke stánku Nestville, což je první slovenská palírna whisky. V rámci volné ochutnávky jsme si daly Nestville Cherry - hodně nám to chutnalo, i když to byl spíš likér a evokovalo nám to višně v čokoládě. Bylo to příjemně slaďoučké.

Potom jsme zabrousily ke stánku R. Jelínek a nechaly jsme se přemluvit k ochutnávce Golden Cock Single Malt Whisky. Bylo nám řečeno, že se jedná o mix se slivovicí (lahev vlevo) a jablkovicí (lahev vpravo). Už si moc nevzpomínáme, jak přesně se to mixuje, jestli to je v sudech nebo je tam nějaký jiný postup, každopádně u nás to rozhodně žádný úspěch nesklidilo. Jablkovice tam byla dost cítit a chutnalo to fakt hrozně. Na rozdíl od IPA Experimentu se nám nedůvěra v tuhle chuť výrazně potvrdila. Došly jsme si opět pro vodu a něco k jídlu, protože jsme se potřebovaly zbavit té podivné chuti, abychom mohly pokračovat dál.

Po krátké pauze jsme se odhodlaly ochutnat další "volné" ochutnávky - Loch Lomond. Vybraly jsme si každá jednu a opět jsme si to vyměnily. Ochutnávaly jsme Loch Lomond Inchmurrin Madeira Wood Finish a Loch Lomond Inchmurrin 18 years. Oboje nám chutnalo a po té předchozí Golden Cock Single Malt Whisky jsme si příjemně spravily chuť. Madeira měla velmi příjemný exotický nádech.


Následovala krátká pauza abychom se rozmyslely, kam dál. Nakonec jsme zakotvily u stánku, kde měli několik různých typů whisky. První z nich byla Akashi (White-Oak) Single malt whisky. Po ní následovala Premier Barrel Craigellachie 8 years. Byly jsme poučené, že k dispozici bylo jen 5 lahví k prodeji (jedna už byla prodaná).

Potom následovala zase pravidelná obchůzka na svačinku a vodu a následně došlo na ochutnávku Glenfiddich Excellence 26 year old. Abych řekla pravdu, ačkoli byla moc dobrá, na mě už byla chuť moc silná a tím pádem je jasným vítězem Glenfiddich 21 year old.

Celkově hodnotím tuhle akci za velmi povedenou, rozšířilo mi to nové obzory a pro zájemce - tento festival se bude na jaře konat i v Bratislavě :)


Hodnocení (od naprostých amatérů :)):
ochutnáno druhů: 13 + (některé si už bohužel nepamatujeme :))
hodnotící škála - 1 (nejhorší) - 10 (nejlepší)

Glengoyne 10 years
hodnocení: 6
chuť: sladká, jemná, příjemně lehká

Glengoyne 15 years
hodnocení: 8
chuť: sladká, jemná, s čokoládovým dozvukem

Glenfiddich 18 year old
hodnocení: 7
chuť: příjemně hřejivá, s ovocnou chutí

Glenfiddich 21 year old
hodnocení: 10
chuť: výborná vyvážená chuť, s jemným dozvukem karamelové chuti

Glenfiddich IPA Experiment
hodnocení: 8
chuť: zajímavá ovocná chuť s chmelovým nádechem, velmi příjemné překvapení

Nestville cherry
hodnocení: 8 (chutnala, ale nezařadily bychom jí mezi whisky :))
chuť: příjemná višňová chuť, připomínalo nám to náplň do čokoládových bonbonů

Loch Lomond Inchmurrin 18 years
hodnocení: 8
chuť: bohatá a jemná nasládlá chuť s trochou kouřového nádechu

Loch Lomond Inchmurrin Madeira Wood Finish
hodnocení: 7
chuť: jemně sladká chuť s nádechem exotiky

Glenfiddich Excellence 26 year old
hodnocení: 9
chuť: jemná, ale poněkud silnější, dlouhotrvající chuť

Tullamore Dew Cider cask
hodnocení: 7
chuť: jemná a vyvážená chuť, se svěží jablečnou příchutí

Gold Cock Whisky Single Malt s jablkovicí - R. Jelínek
hodnocení: 4
chuť: chuť jablkovice je poměrně silná, rozhodně není pro každého

Akashi (White-Oak) Single Malt Whisky
hodnocení: 6
chuť: citrusová chuť s nádechem vanilky, dlouhý dozvuk

Premier Barrel Craigellachie 8 years
hodnocení: 5
chuť: výrazná a silná chuť








Žádné komentáře:

Okomentovat